Zo kun je jouw doelen inrichten
1. Weekdoelen: korte termijn successen
Bij je weekdoel kijk je naar wat je op korte termijn kunt en wilt behalen. Wat dus slim is om altijd in het begin van de week, wanneer je je weekplanning gaat maken, ook een doel voor de week mee te nemen. En hier actieve taken voor in te plannen, zodat je je weekdoel kunt behalen. Dit kan klein zijn, zoals mijn weekdoel was: 4 blogs klaar zetten voor mijn structuur website.
2. Maanddoelen: groei op langere termijn
Bij maanddoelen ga je al iets meer richting de langere termijn. Wat hierbij slim is: kijk bij het maken van maanddoelen naar je jaarlijkse- en kwartaal doelen. Haal hier behapbare taken uit en maak een actieplan om verder te komen voor de komende maand.
3. Kwartaaldoelen: groei, optimalisatie en ontwikkeling
In een kwartaal heb je best wat tijd. In principe kun je je jaardoelen opsplitsen in kwartaal doelen. Wat wil je per kwartaal bereiken, om aan het eind van het jaar bij dat ultieme doel te komen? Dit kunnen doelstellingen zijn die zich richten op groei van je bedrijf, optimaliseren van processen of het vergroten van je omzet.
4. Jaardoelen: je bedrijfsvisie en strategie
Ieder jaar kun je goed de tijd nemen om het afgelopen jaar te evalueren en een plan te maken voor het nieuwe jaar. In een jaar kan er veel gebeuren, mits je ook acties onderneemt. Denk na over wat je wilt bereiken met je bedrijf. Waar wil je over een jaar staan? Welke omzet wil je dit jaar halen? Wat moet je hiervoor doen? Vergeet niet je doelen op te splitsen in kleine, behapbare taken die je kunt verdelen over je kwartaal-, maand- en uiteindelijk weekdoelen.
Hoe maak je jouw doelen werkelijkheid?
Het stellen van doelen is één. Het waarmaken is een tweede. Hoe zorg je er nu voor dat je aan het eind van het jaar kunt terugkijken en denken: zo, dat heb ik mooi even geflikt! Ik geef je 4 tips.
1. Wees niet te vaag in je doelen
Als je een doel stelt, maak deze dan heel specifiek. En meetbaar. Ken je het SMART principe? Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Aan “volgend jaar wil dubbel gegroeid zijn met mijn bedrijf” heb je niet zoveel. Wát wil je? Waarin wil je groeien? Hoe wil je groeien? Wat moet je doen om te groeien? Wie heb je daarvoor nodig? Maak het specifiek.
2. Stel prioriteiten
Misschien heb je een ellenlange doelenlijst. Er is zoveel wat je wilt bereiken, waardoor het eigenlijk niet meer realistisch is. Zorg voor prioriteiten. Als je doelen gaat stellen, ga er dan ook 100% voor. En dat lukt niet als je 20 doelen hebt. Kies 2 of 3 grote doelen voor dat jaar, en zet dáár je focus op.
3. Het kan veranderen, wees flexibel
Je bedrijf verandert met de tijd, ook je wensen kunnen veranderen. En daarmee je doelen. En dat is oké! In plaats van de handdoek dan maar in de ring te gooien, kun je gaan kijken naar hoe je het doel kunt bijschaven. Dit geldt zowel voor je week-, maand-, kwartaal- én jaardoelen. Zorgen dat het doel weer helemaal past bij wat je wilt. En dan gewoon verder gaan! Je mag een beetje flexibel zijn. Pas je doelen aan als dat nodig is.
4. Wees realistisch, stel geen doelen die stiekem niet haalbaar zijn
Dromen is mooi, moet je ook zéker doen. Maar pas op dat je geen doelen in je jaarplan zet, terwijl dat niet haalbaar is binnen een jaar, maar in drie jaar. Dat werkt namelijk demotiverend, waardoor je er sneller mee zal stoppen. Maak je doelen realistisch en haalbaar. Heb je een droom dat over 3 jaar werkelijkheid zou kunnen zijn? Super! Kijk dan wat je dít jaar kunt doen om dichter bij die grote droom te komen. Wees realistisch (en blijf groots dromen).
Dus wil je jouw week-, maand-, kwartaal- en jaardoelen realistisch hebben? Evalueer regelmatig, schaaf bij waar nodig
Als je doelen stelt en hieraan gaat werken, mag je ook de tijd nemen om hier regelmatig op te evalueren. Plan altijd eind van de week en maand eens een momentje in om terug te kijken op je week of maand. Hoe gaat het? Heb je kunnen werken aan je doelen? Of niet? En waarom dan niet? Wat kan je dan volgende maand beter doen, zodat je dit wél behaald? In mijn All-in-one Notion dashboard is er ook voldoende ruimte om te evalueren. Als je niet evalueert en jezelf regelmatig herinnert aan je doelen, zal het sneller in het water vallen. Gaat het naar de achtergrond. Dat is zonde en niet nodig! Dus evalueer, schaaf bij waar nodig en blijf gaan voor je mooie doelen en dromen!