Tip 1: maak een dagelijkse routine
Deze tip weet je waarschijnlijk allang, maar om dit écht goed toe te passen is er best wat verandering in gewoonten nodig. Zeker wanneer je vanuit huis onderneemt. Zorg voor een vaste routine in zowel je werk- als privé leven. Dus hoe start jij je dag? Duik je direct achter de computer of neem je de tijd eerst even te bewegen? Maar ook: wanneer beantwoord je e-mails? Wanneer neem je pauzes? Een dagelijks schema helpt voor meer focus en efficiënter werken.
Tip 2: prioriteiten stellen
We hebben allemaal een to-do lijst en zo’n to-do lijst wordt vaak alleen maar langer. Terwijl we vaak zo verlangen naar een lijst die je aan het eind van de dag kan afstrepen.
Maak daarom een prioriteitenlijst. Wat moet er écht gedaan worden vandaag? Welke taken dragen het meest bij aan mijn doelen en successen? Alles wat geen prioriteit is kan je even parkeren en van je huidige to-do lijst afhalen. Dan wordt het een stuk overzichtelijker, maar ook behapbaarder.
Tip 3: laat technologie voor je werken
Er zijn inmiddels tal van tools en apps beschikbaar die je kunnen helpen in taken, maar ook bij planningen. Verdiep je eens in Chat GPT, hoe kan dit een assistent worden in jouw bedrijf? En bekijk eens Trello of Notion (bekijk hier mijn business en privé Notion dashboard), hoe kan dit programma je gaan helpen effectiever te gaan plannen? Maak gebruik van het internet en alle mooie apps en tools die zijn ontwikkeld!
Tip 4: leer nee te zeggen
Naar mijn mening is dit één van de belangrijkste in jouw journey naar meer structuur als zelfstandig ondernemer. Leren nee zeggen. Zeker wanneer je net start, wil je tegen alles nog ja zeggen. Een bakkie koffie hier en daar om ‘kennis te maken’ met mensen. Ja zeggen tegen een opdracht die je helemaal niet leuk vindt.
Je mag ook nee zeggen. Steeds een bakkie koffie met mensen kost vooral veel tijd en levert je op dat moment niet zoveel op. In plaats daarvan kun je er eerst voor zorgen dat je weet wat ze van jou willen. Willen ze gewoon kletsen? Samenwerken? Van je aanbod gebruik maken? En als je dat weet, is het dan nog de moeite waard om koffie te gaan drinken of kan je dit ook telefonisch afhandelen?
Begrijp me niet verkeerd, af en toe afspreken met mede-ondernemers is natuurlijk leuk. En wanneer jij zeeën van tijd hebt moet je dit vooral doen. Maar als jij je dagen productiever wilt gaan indelen en meer tijd wilt overhouden voor je privé leven, kunnen dit de eerste dingen zijn die je kunt aanpassen.
Zorg dat je je eigen grenzen duidelijk hebt!
Tip 5: reflecteer en pas aan
Neem eens in de week de tijd om even te reflecteren. Waar is veel tijd naartoe gegaan? En droeg dit bij aan je doelen en successen? Hoe kan je volgende week je tijd beter indelen? Wat vond je écht leuk om te doen? Waar had je achteraf beter nee tegen kunnen zeggen?
Door te reflecteren krijg je een beter beeld van jouw eigen time-management. En zie je ook je valkuilen, waar je weer in kunt verbeteren.
Dus, wil jij meer structuur als zelfstandig ondernemer?
Leer nee te zeggen, geef duidelijk je grenzen aan! Stel prioriteiten, steek je tijd in dingen die bijdragen aan je doelen en successen. Alles wat daar niet aan bijdraagt kan even geparkeerd worden. Gebruik technologie, laat het voor je werken! En last but not least: zorg dat je reflecteert. Zodat je een goed beeld hebt waar je kunt verbeteren en waar het al goed gaat.
Ik schreef een gratis e-book over dit thema
En je kunt hier nog gratis downloaden! Ik bespreek in het e-book 5 tips waarmee je direct meer structuur kunt aanbrengen. Je kunt vandaag nog beginnen gewoonten te veranderen, zodat je straks veel meer structuur hebt en je dagen beter leert indelen! Dan kun je eindelijk die vrijheid als ondernemer gaan ervaren.